onsdag, december 22, 2010

Den gyllene kalven

Två dagar före jul och istället för julefrid har det blossat upp en politisk strid i Ulricehamns kommun. Striden handlar om ett särskild pensionsavtal för två av kommunens högsta tjänstemän. Att det blev en strid beror enligt mig till stor del i att oppositionen inte har varit delaktiga i beslutet. Min personliga känsla kring det här beslutet är att vi alltid ska vara varsamma med kommunens pengar. Det är inte lätt att sälja in den här typen av beslut vare sig till barnskötare, lärare eller vårdpersonal.

Läser med förskräckelse vänsterpartisten Jan-Olof Sundhs blogg. Enligt Sundh verkar det som att en av moderaternas viktigaste företrädare inte längre är moderat och än värre påstår Sundh vidare att vi i alliansen aldrig pratar om skolan och vikten av att ta tag i skolans problem. Om Sundh skulle spendera en dag med mig skulle han snabbt upptäcka att skolan är ett av de områden som jag talar mest om. Nu gäller det att omsätta tal till handling och det är en av de första sakerna som jag kommer att göra under min tid som kommunalråd, tro inget annat. Trots min irritation är det samtidigt bra att Sundh är på oss, för skolan är för viktig för att prioritera bort och det behöver vi alla ibland bli påminda om.

Dagens låt "Tove Styrke - High And Low"

5 kommentarer:

Christian Schnell sa...

Absolut håller med, men det är ju inte så lätt verkar det som... Björklund snackar om att höja läraryrkets status och satsa på lärarna så vi får rätt folk till utbildningen..vad hände? Jo, två utav Sveriges största fack, lärarförbundet och LR gjorde tillsammans med arbetsgivarna det absolut sämsta löneavtalet sedan 50 år tillbaka, så viktiga var vi lärare egentligen...ha ha...vilket skämt...

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

När det gäller pensionsavtalet måste jag hålla med dig och med Molander. Ja, dagen har kommit där Erin Winslow har samma åsikt som Moderaterna! I gotta go lie down now. . . :-)

ingemarmpsjuharad sa...

Grejen var ju att arbetgivarna hotade med att ändra arbetstiden och dra in loven.... Då vek sig lärarnas fack och gick med på soplön mot utbytet lov... tjena...

Jane Doe sa...

En av orsakerna till att du erhöll min röst var just för ditt engagemang i skolfrågor!

Catta sa...

En av orsakerna till att du erhöll min röst var för ditt engagemang i skolfrågor!