fredag, september 18, 2009

Demokratiberedning

Jag har i snart tre år arbetat i demokratiberedningen i Ulricehamns kommun. Snart är det dags för oss i gruppen att lämna fram ett förslag till en förändrad nämndsorganisation. Jag hoppas att det blir en hållbar organisation där information blir öppen och graden av demokrati stor. Förhoppningsvis kommer våra folkvalda att tycka att det blir mer givande att arbeta och på så sätt får vi fler som vill engagera sig. Tyvärr har idag många partier svårt att få tillräckligt med folk som vill arbeta och detta måste vi råda bot på.

En annan fråga som ofta kommer upp i politiken är storleken på arvoden. En del verkar tro att fritidspolitiker tjänar ofantliga summor på detta men jag kan försäkra om att så inte är fallet. Däremot är jag av den uppfattningen att våra kommunalråd har på tok för dålig ersättning för det arbete och tid som de lägger ner. Det är mer än ett heltidsjobb att styra en kommun och med tanke på omsättning, mängden personer och det stora ansvaret som ligger på uppdraget måste man ställa sig sig frågan hur det värderas i pengar. Får vi rätt personer att ta uppdragen när vi inte betalar? Jag har svårt att tänka mig att en Vd på ett företag med liknande omsättning och arbetstid kan tänka sig att ta det jobbet för ett Prisbasbelopp. Huruvida vi vanliga dödliga ska ha 450:- för tre timmar eller 400:- spelar mindre roll i det stora hela. En del kommuner har ingen ersättning alls till sina förtroendevalda. Fast frågan är ju om det skulle sporra fler att bli fritidspolitiker. Risken är ju att det enbart blir pensionärer då...

Fyller förresten år snart. 34. Det innebär att jag har minst 31 år kvar att arbeta, kul!

Dagens låt "Karin Park -Can´t stop now"

Inga kommentarer: