lördag, juni 12, 2010

Framtidens bibliotek

Kul att vårt kommunalråd har börjat blogga igen. Är dock lite fundersam på hans sista inlägg där han hävdar att det var i Vegby man myntade uttrycket "Om du bodde här, var du hemma nu". Jag vet att jag har sett den skylten även på andra ställen och frågan är väl vem som var först, om det nu är något att vara stolt över dvs... Hur som helst ska jag försöka att inte racka ner mer på Centern nu. Med tanke på de sista oppionsundersökningarna verkar de behöva allt stöd de kan få. Eftersom jag hoppas på och arbetar för vår allians så gäller det att vi ställer upp på varann.

För några månader sedan fick vår kulturchef i uppdrag att utreda en framtida lokalisering av ett nytt stadsbibliotek. Enligt uppgift från vårt kommunalråd finns det nu ett material framtaget som han och oppositionsrådet fick ta del av i torsdags. Förhoppningsvis kommer även jag att få ta del av materialet inom kort. Jag brukar inte vara fullt så nyfiken men just den här frågan ligger mig varmt om hjärtat. Jag hörde dessutom talas om vad etnograferna har kommit fram till via VD´n på IPM och det stärker min förhoppning om att vi kommer satsa på det södra läget. Jag tror nämligen att vi behöver koncentrera handeln för att kunna skapa ett livligare och roligare centrum. Om vi lyckas med det kommer även biblioteket att få en naturlig plats i centrum med fler besökare som följd.

Dagens låt "Robyn - Dancing On My Own"

2 kommentarer:

Mattias Josefsson sa...

Lars!

Roligt att vi delar tankar kring biblioteks framtida placering.

Men jag blir lite frågande till din skrivning om att kommunalrådet och oppositionsrådet skulle fått handlingar i torsdags.

Är det något ytterligare utöver det som redan lämnats till oss den 18 maj. Eller ett missförstånd?

Holmin sa...

Nu hänger jag inte riktigt med. Enligt Roland så fick ni handlingarna i torsdags. Det måste ha blivit något missförstånd. Märkligt att du har fått det innan det finns... Läste din blogg och blir inte riktigt klok. Den kanske är uppdaterad?