onsdag, juni 09, 2010

Leader+

Fick en inbjudan till möte i Nitta för en tid sedan. Jag svarade med vändande mejl och ville veta hur dagordningen såg ut och vad som skulle diskuteras. Jag har fortfarande inte fått något svar. Är inte det märkligt att en samhällsförening skickar ut en kallelse och sedan vägrar att svara på frågor. Jag åker gärna till Nitta, men jag tänker inte medverka i en offentlig avrättning av våra fritidspolitiker.

Efter några år som fritidspolitiker är det lätt att bli lite misstänksam eller konspiratoriskt lagd. Var inne på Centerns hemsida och såg där att Leader Sjuhärads Logga fanns med under deras webundersökning. Jag trodde att Leader skulle vara partipolitiskt obundna, men när man kikar lite närmare på vilka som sitter med i deras LAG-grupp så ser jag att en person även finns på tredje plats på centerns lista till höstens val, märkligt. Kan naturligtvis vara ett sammanträffande men vad i hela friden gör loggan på Centerns sida?

Observera att detta är samma organisation som ger pengar till ett projekt vars syfte är "Att starta en gycklargrupp som kommer att öva i Tranemo kommun. Sprida glädje och kunskap om gyckel till deltagarna och allmänheten. Sprida intresset för jonglering, eldkonster och akrobatik". Jag vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta...

För några dagar sedan räknade UT´s ledare upp ett antal tveksamma händelser som har skett de sista åren i Ulricehamns kommun. Jag tror precis som Bo att det är väldigt få personer som vet vad som egentligen hände och att vi vanliga kommuninvånare aldrig kommer att få reda på sanningen. Observera att detta även gäller mig som trots allt har en ordinarie stol i kommunstyrelsen.

Dagens låt "Bon Jovi - Raise Your Hands"

2 kommentarer:

Tommy sa...

Hej Lars.

En liten kommentar till ditt inlägg om Leader. Tror du måste ta reda på fakta. Det är inte LAG gruppen som belsutar om leaderscheckar. Det är AU med Jan-Åke SJökvist som ordförande.
Det är upp till vilken förening eller organisation som helst att söka medel från Leader och vill du ha mer information vad det finns för möjligheter och vilka regler som gäller kan du gå in på Leader hemsida

Holmin sa...

Till Tommy! Jag kan inte se att jag någonstans har skrivt att det är den gruppen som beslutar om pengar. Det jag skrev är att det är märkligt att Leaders logga finns på Centerns undersökning. Antar att det är Bo på Landsbygd du syftar till. Där står det såhär:
Projektets ändamål har kommit från att Ulricehamns kommun har ett mål om att bara 25 000 invånare till år 2020, för att klara detta krävs fler lägenheter i kommunens mindre tätorter.

Projektet ska genomföra
¤ Enkätundersökning i kommunens tätorter om hur vi vill bo i framtiden
¤ Ta fram underlag gällande efterfrågan på resp ort
¤ Undersöka de krav på säkerhet och trygghet för ägande och byggande av lägenheter.
¤ Undersöka på vilket sätt kreditgivare kan ställa upp i framtidens byggande på landsbygden.
¤ Undersöka möjligheten att arbeta med bovärdar eller bygdevärdar

Står ingenstans att det är Centern som har blivit beviljade pengar. I vilket fall som helst känns det i mina ögen märkligt. Sedan är ju inte ens undersökningen speciellt bra gjord men det är ju en annan fråga...