onsdag, september 01, 2010

Jag ser stjärnan

Det är med glädje jag noterar att UT väljer att haka på trenden i tidningssverige att göra en egen satsning på valet. Det allra vanligaste verkar vara att man gör någon form av valbarometer där den enskilda personen får svara på ett antal frågor och därefter får fram vilket parti man ligger närmast. I Ulricehamn har man istället gjort upplägget så att privatpersoner kan mejla in frågor till UT som tidningen i sin tur sedan skickar vidare till partierna. Ska bli intressant att se hur många frågor det kommer in. Jag hoppas inte att intresset är svalt. Politik är både intressant och viktigt.

Ibland är det inte de stora frågorna som gör en irriterad och engagerad. Självfallet har vi stora frågor framför oss, nämdhusets avveckling och ett nytt bibliotek för att nämna några. Men just idag stör jag mig mest på skolmaten och vikten av näringsinnehållet. Ibland går det nämligen för långt. En maträtt kan vara hur näringsrik som helst men om ingen vill äta den spelar det ingen roll. Jag kan inte förstå varför man inte serverar pannkakor i skolan längre och det stör mig.

Det var trots allt inte så många år sedan jag fortfarande arbetade som lärare och då var det faktiskt veckans höjdpunkt för många. När man läste upp veckans matsedel på måndag morgon lyste det till i ögonen på många barn och man såg att de riktigt längtade. Jag har pratat med en del lärare och de säger sig inte se samma glädje av cowboysoppa...

Dagens låt "Parken - Ser du stjärnan i det grå?"

Inga kommentarer: