måndag, augusti 30, 2010

Orken är tillbaka

Valet närmar sig med stormsteg. Idag märktes det speciellt med tanke på att tre partiers valsedlar kom i brevlådan. MP, S och Vp. Tänk vad svårt det är att lära om. Jag tänker Vpk varje gång, men de är ju inte kommunister längre...

I torsdags förra veckan publicerade det rödgröna alternativet sitt valmanifest i Ulricehamns kommun. Just då hade jag verkligen inte ork att läsa igenom alla inlägg på Mattias Josefsson blogg men nu så är orken tillbaka. Då skrev jag att det säkert finns en hel del bra och tänkvärda saker i manifestet. Här är några som jag fastnade för och som jag som person direkt kan ställa mig bakom.

- investera i hyreslägenheter.
- se över möjligheten att samla in allt organiskt avfall från hushåll, mataffärer och restauranger för biogasutvinning.
-se till att kommunens bilar - även tyngre bilar och övrig maskinpark - drivs med miljövänliga drivmedel.
- utveckla ungdomsverksamheten inom ramen för Ungdomens hus.
- stärka den internationella marknadsföringen av Ulricehamns kommun som turistort.
- arbeta fram en gemensam värdegrund mellan politiker, chefer och medarbetare samt tydliggöra roller mellan politiker och tjänstemän.

Det finns en hel del motsättningar i den kommunala politiken men det finns också väldigt mycket som vi delar. Om vi väljer att fokusera på de frågorna istället kan vi gemensamt driva dem och på så sätt driva kommunen framåt. Jag tror nämligen att det är tillsammans vi lyckas. När det gäller mina moderata visioner för Ulricehamns kommun väljer jag att inte delge för mycket av dem innan vi tillsammans har presenterat vårt valmanifest.

Dagens låt "Hurts - Wonderful Life"

Inga kommentarer: