onsdag, januari 13, 2010

Bonuskalas

Vinterkylan verkar sitta i ett tag till. Såg på nyheterna att ett papperbruk valde att lägga ner produktionen dagtid för att elpriserna är för dyra. Borde inte den typen av företag binda sina priser? Antar att det blir billigare i längden att ha det rörligt men då ska man ju inte klaga när priserna går upp, skumt är det iaf.

Ibland undrar man vad folk tänker på. Trots konjunktur och alla skriverier förra året verkar det som att SEB ändå väljer att betala ut skyhöga bonusar. Detta samtidigt som aktieägarna går lottlösa. Hade jag ägt aktier i den banken hade jag nog starkt övervägt att avyttra dem. På Svd kan du läsa mer om du är intresserad. Såg även ett inslag på Tv4´s nyheter om samma sak. Det roliga i kritiken är ju att det är SEB som "sponsrar" vädret som kom direkt efter, kul.

Började min uppladdning inför årets semester idag. Jag och sambon var och tog var sin spruta imorse. Hon hånade mig efteråt för att jag grinande illa när jag fick sprutan. Jag tycker verkligen inte att det är skönt. Det är snarare obehagligt att något sprutas in i min kropp och att jag inte riktigt vet vad det är för något.

Dagens låt "Camera Obscura - Honey In The Sun"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hånade? Jag upplevde att jag log omtänksamt och hjälpte dig att välja leksak efteråt... ;-)

Ola Kallemur - presschef SEB sa...

Hej

Du skriver att SEB beslutat betala ut skyhöga bonusar och att inte ge någon aktieutdelning.

Det är inte sant. Det finns inga sådana beslut.

SEB:s ledning har numera ingen rörlig lönedel. Vad gäller rörlig lön till personalen så har den sjunkit de senaste två åren från drygt 20 procent av den totala personalkostnaden till 13 procent. Allt tyder på att att den trenden fortsätter också för 2009. Det vet vi med säkerhet när årsredovisningen är klar den 10 februari.

Vad gäller aktieutdelningen, så är inte det en fråga för bolagets ledning. Det är aktieägarna på bolagsstämman som fattar beslut om det den 11 maj.

Bara så att du vet.

Holmin sa...

Intressant att ngn från SEB väljer att läsa min blogg. Synd att han inte kommenterade ngt om de tänker fortsätta köpa reklamtid på tv4:-)

Men faktum kvarstår ju ändå att jag skrev att det verkar, inte att det är...