söndag, augusti 29, 2010

Polemik

Det är med höjda ögonbryn jag läser socialdemokraten Mattias Josefssons blogg idag när han väljer att kritisera mig och bristen på mina visioner. Om han hade bemödat sig att läsa min insändare i torsdagens UT hade han kanske sett att jag enbart svarade på ett antal frågor som UT´s chefredaktör ställde på ledarplats i tisdags. Jag har fortfarande inte sett ett enda svar från Mattias själv. Antar han hade fullt upp med att skriva sina långa inlägg på sin egen blogg istället för att ens bemöda sig att ge sig in i debatten.

Om han dessutom hade orkat läsa inlägget på min blogg så hade han sett att jag även skrev "Jag orkade läsa tre rader sedan gav jag upp. Synd, för det är säkert en hel del tänkvärda och bra ideér som manifestet innehåller, men jag orkar helt enkelt inte". Jag kritiserade alltså inte innehållet utan enbart sättet det fördes fram på. Jag hävdar fortfarande att en blogg är en blogg och inte ens plats att publicera långa manifest på.

Men Mattias slutar inte med sin kritik där utan han plockar fram det gamla gardet, Leif "Blomman" Blomberg och ett av hans gamla citat för att på något sätt försöka få mig att framstå som en kritiserande bakåtsträvare. Han skriver "De finns dem som går före och uträttar något och de som kommer efter och kritiserar". Det hade varit intressant att få några exempel på vad den röd-gröna röran har uträttat tillsammans. Det är lätt att dra till med gamla klyschor men det kan vara svårt att följa upp dem med fakta. Sossarnas stora vision inför nästa mandatperiod är tydligen att "Avgiften till förskolan på sikt ska slopas" Ingen brist på visioner där...

Trots detta tror jag ändå att vi i alliansen behöver mer av samarbete med oppositionen och inte mindre.

Inga kommentarer: