onsdag, mars 03, 2010

Arvode

Just nu pågår ett arbete inför nästa mandatperiod där politiker ska sätta löner och arvoden på andra politiker utifrån arbetsbörda och tidsåtgång. Idag får ett heltidsanställd kommunråd ett prisbasbelopp som är 42.200:-. Det kan låta som mycket pengar men om man sätter detta i perspektiv till arbetstid, krav och ansvar anser jag att det är på tok för lite pengar. Jag hoppas att det arbetet som pågår nu föreslår en ordentlig höjning.

För lite drygt två år sedan var jag i Kungälv på studiebesök. En sak som jag fastnade för var deras arvodesregler. De har ett helt annat system än vad vi har som jag finner tilltalande. De visar dessutom att de värdesätter politiker genom att göra arvodena pensionsgrundande. Detta påverkar framförallt de med en låg inkomst som idag förlorar på att vara fritidspolitiker i Ulricehamns kommun. En rättvisefråga med andra ord.

Mycket politik nu men snart blir det andra bullar. Min hjärna filar på inlägg om musik, alkohol och skägg.

Inga kommentarer: