söndag, mars 14, 2010

Ursula

Det börjar så smått dra ihop sig till val. I gårdagens inlägg skrev jag att fajten kommer att stå mellan S och M. Idag kan vi läsa i SvD att dessa två partier närmar sig allt mer i väljarstödet. Mp verkar dock ta alla de gröna rösterna, detta gör att det blir ännu svårare för C att klara sig kvar. Tror att vi kan förvänta oss ett rejält utspel av dem de närmaste dagarna. Nu gäller det att synas.

Under tiden jag var på semester missade jag detta. Jag har skrattat gott idag. Människor med alter ego gör ju livet så mycket roligare. Det var inte jag, haha! Det är inte alltid enkelt att vara Centerpartist.

Noterade idag att Mona Sahlin lovar att det blir kvotering till styrelser om de vinner valet. Enligt mitt sätt att se på det ytterligare en anledning att inte rösta på det blocket. Jag tror på kompetens och vilja. Tänk att vara kvinna och ens behöva tänka tanken att man har fått platsen på grund av sitt kön och inte utifrån vem man är som person. Nej, tänk om.

Läste också om sossarnas förslag på hur unga ska komma in i arbetslivet. Jag förstår inte riktigt hur de tänker. Det är kanske därför jag inte röstar på dem?

Dagens låt "Rational Youth - Saturday in Silesia"

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag säger då det. Det finns ju många bra anledningar till att inte vara medlem i Centerpartiet! Federley borde väl funnit någon av dem innan det gick så här långt?

/Palmeras

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

Vad tycker du var en bättre förslag för hur ungdomar ska kunna få jobb?

Holmin sa...

Jag tror inte på S förslag att enbart stödja de unga som är arbetslösa. Jag tror att det generella stödet som är nu mer lägre arbetsgivaravgift är bättre. Hur ska annars en ung människa kunna byta arbete t.ex? Vem skulle anställa en som inte var arbetslös med tanke på den stora skillnaden i kostnad.

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

Förresten, jag glömde att min bloggerprofil ger bara mitt id och inte mitt riktigt namn. Jag heter Erin Winslow och sitter LÅNGtidsarbetslös och har upplevde både S och Alliansen som ganska ohjälpsam när det gäller hjälp med att hitta ett nytt jobb. Jag kan sympatisera med ungdomar som har svårt att komma in i arbetsmarknad just för att jag själv är allt för ofta uppfattat som inte värde att anställa.

Holmin sa...

Till Erin.

Det var tråkigt att höra. I moderaternas Sverige har alla en plats. Jag tror att det var i boken Gummitarzan det stod. "Alla är bra på något, det gäller bara att lista ut vad det är". Sedan finns det ju tyvärr människor som inte kommer att kunna komma tillbaka i arbetslivet och vi måste ju även göra deras vardag så bra som möjligt.

Anonym sa...

I dagens samhälle är män kvoterade till höga poster inom alla områden i samhället. Kvotering av kvinnor är ett sätt att försöka motverka detta.
Du som man borde ständigt fråga dig om du har nått dit du har gjort för att du har kompetensen eller för att du är man.
Att påstå att kvotering av kvinnor skulle vara ett sätt att frångå kompetens är konstigt. Kvotering handlar aldrig om att bortse från kompetens, utan tvärtom om att se till att kvinnor som har rätt kompetens inte sållas bort.

Holmin sa...

Det gäller att man tar tag i problemet där det uppstår. Det första man bör göra är att se till att valberedningar består av människor med olika bakgrund,kön och åldrar. Om vi lyckas med det behövs ingen kvotering. Problemt går att åtgärda utan lagstiftning. Jag ser att det finns ett problem och jag vill göra något åt det. Jag hoppas dock att jag inte fick vare sig mitt jobb eller mina andra uppdrag beroende på mitt kön utan på att de som valde mig tror på mig som människa.